Olet täällä

Paskanjauhantabisnes

Paskanjauhantabisnes

Kun elämästä on tullut loputonta ketterää innovaatioloikkaa, kannattaa kytkeä paskanjauhantavaroitin päälle. André Spicer väittää, etteivät muoti-ilmaisut ja epämääräiset sanankäänteet ole enää aikoihin olleet harmitonta hassuttelua. Päinvastoin: niistä on tullut suurin uhka yritysten, virastojen ja järjestöjen varsinaiselle toiminnalle. Johtamisvillitysten, kehitysseminaarien ja virkistyspäivien tulvassa kukaan ei enää ehdi tehdä oikeita töitä, puhumattakaan siitä, että kukaan uskaltaisi kutsua managerialismimuoteja niiden oikealla nimellä paskanjauhannaksi.

André Spicer on Britanniassa toimiva organisaatiotutkimuksen professori, joka on tarkastellut tuotannossaan muun muassa suuryritysten toimintaa sekä terveiden elämäntapojen ja onnellisuuden pakkosyöttöä.

37 € (kestotilaajille –20%)
Sähkökirja 28 €

 

Arvioita teoksesta

Matti Kuusela, Tyhjä bisnespuhe koitui myös Nokian kohtaloksiAamulehti 15.9.2018. [Maksumuurin takana]

”Mitä yhteistä oli Nokialla ja finanssitaloilla, joiden touhut aiheuttivat globaalin talouskriisin kymmenen vuotta sitten? Paskanjauhanta, vastaa organisaatiotutkija André Spicer, joka on tonkinut konsulttien, poliitikkojen, mainonnan ja yritysten käyttämää kieltä. Spicerin mukaan Nokiassa pelko sai ihmiset suosimaan optimistista paskanjauhantaa huonoista uutisista rehellisesti kertovien raporttien sijasta. Epäonnistumisia peiteltiin innostuneilla tarinoilla ja näennäistieteellä. Fiksujen ihmisten organisaatio typertyi, ja siitä tuli paskanjauhantakone. Entä finanssijätit? Kun alan sääntelyä oli vapautettu, yhtiöiden valopäät kehittivät yhä monimutkaisempia finanssituotteita. Ne olivat niin mutkikkaita, etteivät useimmat muista työntekijöistä tajunneet tuotteista mitään. Alan ihmiset olettivat, että finanssi-insinööritaidon avulla oli päästy eroon korkea- ja matalasuhdanteista. Kun markkinoiden suunta kääntyi, kävi ilmi, että monet mallit perustuivat virheellisiin oletuksiin. Katastrofi oli valmis. Spicerin johtopäätös on inhottavaa ­luettavaa: ’Sekä Nokialla että pankeissa ­näemme tutun kaavan: firmat rohkaisevat tuottamaan paskapuhetta, joka tekee niistä tyhmempiä.’ Vaarallisinta jälkeä syntyy silloin, kun fiksuja ihmisiä rohkaistaan olemaan käyttämättä älyään.”

(Jaakko Lyytinen, Helsingin Sanomat 30.9.2018)

 

Uutuudet Käännökset Sähkökirjat

Jaa tämä